Er kan nog meer bij

Hoeveel vocht kan er in een mens? Het lijkt wel of ik meedoe aan een test en de testers willen weten hoeveel water nog bij kan. De chemo die ik nu krijg heeft voor mij 1 heel vervelende bijwerking en dat is dat ik vocht vast blijf houden over m'n hele lijf. Iedere week weer meer. 


Omdat het tussen het weefsel van m'n lijf zit werken plaspillen niet en kan ik het vocht ook niet kwijtraken zolang ik aan deze chemo zit. Het zorgt nu ook voor verschillende problemen. Naast dat kleding en schoenen niet meer passen en ik veel pijn aan m'n voeten heb door al dat vocht, kunnen ze in het ziekenhuis ook steeds minder goed prikken om een infuus aan te leggen. 


Vandaag heb ik chemo 11 van 12 gekregen. Maar vanwege de bijwerkingen krijg ik volgende week niet nr 12. 


Wel krijg ik een nieuwe chemo. Dit is een "zusje" van de soort die ik nu steeds heb gekregen. De hoop is dat ik van deze versie minder last heb van de bijwerkingen. Prettige bijkomstigheid is dat deze kuur maar 1 x in de 3 weken is. Alleen hoeveel ik er ga krijgen weet ik nog niet. 


Er staat me dus in 2019 nog maar 1 kuur te wachten. Dat maakt me best wel blij als ik eerlijk ben. Het is nogal een drukke en intensieve periode geweest. 11 weken lang iedere week bijna een hele dag naar het ziekenhuis. Door het nieuwe schema straks gaat ook daar wat ruimte komen. 


Maar het is niet voor niets geweest. De chemo heeft ook zeker wat goeds gebracht. De tumormarker was bij de laatste check gezakt van 400 naar 41. Deze marker geeft de activiteit van de tumor aan. Hoe lager hoe beter zullen we maar zeggen. 


Een mooie daling die wat mij betreft in 2020 gewoon lekker door mag gaan. 


Langs deze weg wil ik iedereen bedanken voor de lieve, warme, bemoedigende woorden en steun die we on- en offline van iedereen krijgen. En natuurlijk wensen Mark, Jesper en ik jullie allemaal hele gezellige feestdagen en al het beste voor het komende jaar.