Daar gaan we weer

Na twee weken geen ziekenhuis gaan we weer van start met ronde drie van de chemotherapie. En ik ben er helemaal klaar voor. De afgelopen keer vond ik nog makkelijker dan de eerste keer. Weer niet ziek geworden en wetende wat er komen gaat helpt daar natuurlijk bij.


Omdat alles zo soepel gaat ben ik samen met m'n zus en Jesper een weekje op vakantie gegaan. En net als iedere vakantie die we met z'n drietjes hebben was deze ook weer geslaagd.


Maar de vrijheid is nu weer even voorbij. Er staat een druk programma te wachten deze komende weken. Dat komt doordat uit onderzoek is gebleken dat ik een bijzondere variant heb van de hormonale borstkanker. En daardoor kan ik meedoen aan een studie waarbij je mogelijk een hoge dosis chemo krijgt. 


- Vandaag dus naar het ziekenhuis voor chemo #3.

- Donderdag naar het ziekenhuis voor meer informatie over wat de hoge dosis chemo precies is en welke bijwerkingen daarbij komen kijken.

- Vrijdag mri-scan van de lever

- Dinsdag mri-scan van de borst en oksel

- Woensdag uitslag van de scans en beslissen of ik mee wil doen aan de studie.


Als ik besluit om mee te doen aan de studie dan volgt eerst nog een loting. Op die manier komt er een groep vrouwen die de hoge dosis chemo krijgen en een groep die dat niet krijgen. Zo kunnen de onderzoekers de verschillen meten. Nog even afwachten dus wat het uiteindelijk gaat worden. 


Ik krijg ook veel vragen van heel veel lieve mensen over hoe alles nu werkt. Daarom maar even een korte vraag/antwoordcombi.


Gaat al je haar eraf

Ja dat is uiteindelijk allemaal weg straks. Na het korte en ultrakorte kapsel heb ik nu het haar van een babypinguin. Maar ook dat gaat er helemaal af.


Mag je wel wijn drinken? 

(meestal op feestjes)

Dat is geen probleem al moet je het natuurlijk niet op een zuipen zetten.


Waarom krijg je eerst chemo en halen ze niet eerst de tumor weg?

De tumor willen ze eerst zo klein mogelijk maken. Zo hoef je bij een operatie niet zo veel weg te snijden. De chemo zet alle groei stil. Dus ook de groei van de tumor. Tijdens de scans van komende week kunnen we kijken hoe dat is gegaan. 


Ben je niet misselijk?

Het beeld dat mensen kennen uit verhalen en films is niet bij iedereen zo. Ik ben eigenlijk helemaal niet misselijk geweest. In de eerste 3 dagen ben ik wel heel moe. Maar daarna krabbel ik weer op. Wat mij erg helpt is buiten zijn en bewegen. Dat probeer ik zoveel mogelijk te doen, ook al wil ik soms liever de hele dag slapen. Een klein stukje wandelen of zwemmen kan altijd. 


En over bewegen gesproken....

9 september kan iedereen weer meedoen met Zaan de Wandel. Al het geld dat alle lopers bij elkaar wandelen komt ten goede aan borstkankeronderzoek. Kijk voor meer info op www.zaandewandel.nl.


Wil je meelopen? Stuur mij even een berichtje dan geef ik het door. Doneren kan natuurlijk ook.